plek
spoor

Wat wil je weten?

We bundelen alle plannen, verslagen, brieven en andere publicaties op deze pagina.

Voor we een nieuw ontwerp maken, analyseren we eerst alle bestaande plannen. We kijken of ze nog relevant zijn en wat er aangepast moet worden. We starten dus zeker niet van nul. Alle input uit het verleden wordt meegenomen.

Als een van de eerste stappen werken we een participatieplan uit. Daarin staat wanneer en op welke manier we iedereen betrekken. Wat nu al vaststaat: we gaan bewoners, handelaars en alle relevante partijen nauw betrekken bij elke fase van het project. Er volgen informatie- en participatiemomenten en openbare onderzoeken waarbij iedereen zijn ideeën of bedenkingen kan meegeven. We communiceren ruim op voorhand over alle participatierondes. 

Vandaag rijden er bussen. Maar de tram is veruit de meest efficiënte, comfortabele en duurzame optie. Zeker voor drukke trajecten die veel capaciteit en een hoge frequentie nodig hebben.

Aan de uiteindelijke uitvoering van het project gaat nog een heel proces aan vooraf. Momenteel bevinden we ons in de ontwerpfase waarbij gestart werd met het ontwerp en de technische studies lopende zijn. Vervolgens worden de nodige vergunningen aangevraagd en wordt een aannemer aangesteld via een DBFM procedure (Design Build Finance Maintain). Al deze stappen vergen tijd.
Dit alles betekent dat we op heden nog niet kunnen zeggen wanneer we starten of op welke plek we exact zullen starten – dat doen we in samenspraak met de aannemer. In de planning is nu voorzien ten vroegste in 2027 te starten met de werken. Alle stappen van het project kan je ook terugvinden op www.gentspoort.be/planning.

De werken van Gentspoort zullen ingrijpend zijn. Hinder is onvermijdelijk, maar we doen al het mogelijke om het te beperken. We werken in fases om verkeershinder te spreiden. De timing van alle deelprojecten stemmen we op elkaar af en we houden rekening met andere projecten in de omgeving.

Inmiddels werden de conceptontwerpen uitgewerkt en voorgesteld op de Gentspoortbeurs in maart 2024. Conceptplannen zijn echt eerste ontwerpen. Ook schetsontwerpen genaamd. Hoe het er finaal gaat uitzien, moet nog verder in detail uitgewerkt worden. Je kan de conceptplannen raadplegen onder ‘documenten’.

Momenteel bevinden we ons in de ontwerpfase waarbij de technische studies lopende zijn en het ontwerp telkens een stap verder gebracht wordt.

De Vlaamse Regering kwam ook tot een principieel akkoord over de begroting van het project. Daarmee is het budget voor de huidige studiefase en de uiteindelijke realisatie van Gentspoort vastgelegd. Het project heeft een vooropgesteld totaalbudget van 780 miljoen euro.

  • Projectnota: Na de goedkeuring van de startnota werkt het studiebureau aan de zogenaamde projectnota. Die is veel gedetailleerder en concreter dan de startnota. Bij de projectnota zit een gedetailleerd grondplan, typedwarsprofielen en een overzicht van de materiaalkeuze. In de projectnota hakken we de laatste knopen door en werken we alle onzekerheden uit de startnota weg.
  • Technische onderzoeken: in het projectgebied worden heel wat onderzoeken uitgevoerd om ons studiewerk te onderbouwen en ontwerpen te verfijnen. Het projectteam onderzoekt onder andere
    • Constructies: Alle bestaande tunnels, bruggen en wegen in het projectgebied brengen we gedetailleerd in kaart. Met visuele inspecties en boringen onderzoeken we in welke staat de constructies zich bevinden.
    • Mobiliteit: We verzamelen gegevens over het huidige verkeer in het projectgebied door bijvoorbeeld tellingen.
    • Ecologie en milieu: We onderzoeken in het labo grond- en grondwaterstalen op de aanwezigheid van vervuilende stoffen. Ook doen we infiltratie proeven om te weten te komen hoe waterdoorlatend de ondergrond is. Een bomenonderzoek vertelt ons meer over de gezondheid van de bomen en de ligging van hun wortels
    • Terrein: Om onze ontwerpen te kunnen maken, brengen we het huidige terrein driedimensionaal in kaart. Daarvoor voerden we al bovengrondse topografische metingen uit.
    • Ondergrond: we voeren met sonderingen en boringen bodemonderzoeken uit. Daarnaast plannen we ook een rioleringsonderzoek. Voor archeologisch onderzoek en onderzoek naar nutsleidingen maken we proefsleuven.
    • Ruimte: Momenteel verzamelen we volop beeldmateriaal over de omgeving. We maken bijvoorbeeld een inventaris van al het onroerend erfgoed binnen het projectgebied.
  • Milieueffectenrapport: Tijdens de opmaak van de projectnota werken onafhankelijke experts ook aan een project-milieueffectenrapportage (project-MER). Dat is een rapport waarin de effecten van het project op vlak van milieu, mens en omgeving in kaart worden gebracht. Zo hebben we al in een vroeg stadium zicht op de milieu-impact van het project en kunnen we de plannen aanpassen om die impact te verminderen. Dat doen we met milderende maatregelen zoals bijvoorbeeld het verminderen van hinder tijdens de werken en zorgen voor extra ruimte voor groen en water.
  • Aanstellen aannemer: Tijdens de uitwerkingsfase gaan we ook op zoek naar een aannemer die de werken zal uitvoeren. We stellen een bestek op waarin we de opdracht gedetailleerd omschrijven. De kandidaat die de beste offerte indient, mag het project uitvoeren. Zodra de aannemer gekozen is, werken we samen met hen de gedetailleerde planning uit.

Gentspoort is een DBFM-project. Dat staat voor Design (ontwerpen), Build (bouwen), Finance (financieren) en Maintain (onderhouden). De aannemer zal niet alleen instaan voor de uitvoering, maar ook voor het ontwerp, de financiering en het onderhoud van het project gedurende 25 tot 30 jaar.

Staat jouw vraag er niet bij?

Contacteer ons via info@gentspoort.be en we helpen je verder.