Wat wil je weten?
We bundelen alle plannen, verslagen, brieven en andere publicaties op deze pagina.
Voor we een nieuw ontwerp maken, analyseren we eerst alle bestaande plannen. We kijken of ze nog relevant zijn en wat er aangepast moet worden. We starten dus zeker niet van nul. Alle input uit het verleden wordt meegenomen.
Als een van de eerste stappen werken we een participatieplan uit. Daarin staat wanneer en op welke manier we iedereen betrekken. Wat nu al vaststaat: we gaan bewoners, handelaars en alle relevante partijen nauw betrekken bij elke fase van het project. Er volgen informatie- en participatiemomenten en openbare onderzoeken waarbij iedereen zijn ideeën of bedenkingen kan meegeven. We communiceren ruim op voorhand over alle participatierondes.
Vandaag rijden er bussen. Maar de tram is veruit de meest efficiënte, comfortabele en duurzame optie. Zeker voor drukke trajecten die veel capaciteit en een hoge frequentie nodig hebben.
Aan de uiteindelijke uitvoering van het project gaat nog een heel proces aan vooraf. Momenteel bevinden we ons in de ontwerpfase waarbij gestart werd met het ontwerp en de technische studies lopende zijn. Vervolgens worden de nodige vergunningen aangevraagd en wordt een aannemer aangesteld via een DBFM procedure (Design Build Finance Maintain). Al deze stappen vergen tijd.
Dit alles betekent dat we op heden nog niet kunnen zeggen wanneer we starten of op welke plek we exact zullen starten – dat doen we in samenspraak met de aannemer. In de planning is nu voorzien ten vroegste in 2029 te starten met de werken. Alle stappen van het project kan je ook terugvinden op www.gentspoort.be/planning.
De werken van Gentspoort zullen ingrijpend zijn. Hinder is onvermijdelijk, maar we doen al het mogelijke om het te beperken. We werken in fases om verkeershinder te spreiden. De timing van alle deelprojecten stemmen we op elkaar af en we houden rekening met andere projecten in de omgeving.
Inmiddels werden de conceptontwerpen uitgewerkt en voorgesteld op de Gentspoortbeurs in maart 2024. Conceptplannen zijn echt eerste ontwerpen. Ook schetsontwerpen genaamd. Hoe het er finaal gaat uitzien, moet nog verder in detail uitgewerkt worden. Je kan de conceptplannen raadplegen onder ‘documenten’.
Momenteel bevinden we ons in de ontwerpfase waarbij de technische studies lopende zijn en het ontwerp telkens een stap verder gebracht wordt.
De Vlaamse Regering kwam ook tot een principieel akkoord over de begroting van het project. Daarmee is het budget voor de huidige studiefase en de uiteindelijke realisatie van Gentspoort vastgelegd. Het project heeft een vooropgesteld totaalbudget van 780 miljoen euro.
Sinds de goedkeuring van het conceptontwerp en de startnota werkt het studieteam aan de zogenaamde projectnota met het bijhorende voorontwerp. Parallel voeren we diverse technische onderzoeken uit om het projectgebied goed in kaart te brengen en wordt de procedure voor het aanstellen van een aannemer voorbereid.
De aanmeldingsnota, het document dat omschrijft hoe het milieueffectenonderzoek zal verlopen, lag ter inzage in van 2 mei tot 2 juni 2025. De reacties op de aanmeldingsnota worden meegenomen in het verdere studiewerk.
De eerste versie van het project-MER (milieueffectenrapport) leggen we samen met het goedgekeurde voorontwerp voor aan de brede bevolking. Iedereen krijgt zo de mogelijkheid om te reageren. De publieke raadpleging wordt – naar verwachting – midden 2026 georganiseerd voor een periode van 30 dagen. De verzamelde reacties nemen we mee in de opmaak van het definitieve ontwerp en de verfijning van het project-MER. Het definitieve ontwerp en verfijnde project-MER vormen mee de basis om de omgevingsvergunning aan te vragen.
Bij een omgevingsvergunningsaanvraag hoort ook een openbaar onderzoek. Dat is een periode van 30 dagen waarin iedereen het dossier kan inkijken en opmerkingen of bezwaren formeel kan indienen. Al die input wordt meegenomen in de beoordeling van de omgevingsvergunningsaanvraag.
Staat jouw vraag er niet bij?
Contacteer ons via info@gentspoort.be en we helpen je verder.