Heuvelpoort in detail
Heuvelpoort vandaag
Heuvelpoort is vandaag een complexe verkeersknoop met vaak onveilige situaties voor actieve weggebruikers . Het project Gentspoort voegt een tram toe aan de drukke verkeersstromen. Om de tram te integreren én de drukte op het kruispunt te doen afnemen voorzien we een dubbele onderdoorgang. Een oplossing die de verkeersveiligheid van alle weggebruikers ten goede komt. We nemen jullie graag mee in het waarom en de totstandkoming van deze oplossing.
Voorgaande studies
Sinds 2022 voert De Werkvennootschap samen met haar partners en studiebureau Sweco de nodige studies uit voor het project Gentspoort, waar de zone Heuvelpoort deel van uitmaakt. Die studies begonnen echter niet van nul. Zo werd ook in het gebied van de Heuvelpoort in het verleden al heel wat studiewerk verricht.
Voor de eerste stappen gaan we terug naar het Pegasus-plan in 2004, dat focust op de uitbouw van het tramnetwerk. Hieruit volgt de vertramming van busbundel 7, één van de huidige onderdelen van het project Gentspoort.
In 2013 volgde een microsimulatie voor het kruispunt Heuvelpoort. Deze microsimulatie is een verkeersmodellering die de reistijden van de nieuwe tramverbinding en het gemotoriseerd verkeer berekende. Op die manier konden verschillende inrichtingen van het gebied onderzocht worden, zoals:
- vrije trambeddingen in combinatie met de bestaande rijwegen bovengronds;
- halfgemengde trambeddingen met bestaande rijwegen;
- een vrije trambedding in combinatie met een ondergrondse weg voor doorgaand verkeer op de R40 en een bovengrondse weg voor lokaal verkeer.
De microsimulatie van reistijden gaf aan dat de constructie van een ondergrondse weg de beste oplossing is om de tram een goede doorstroming te geven, zonder de reistijden van het gemotoriseerd verkeer in het gedrang te brengen. De varianten waarbij de tram in de bestaande wegenis wordt ingebracht leverden allemaal een aanzienlijk tijdsverlies op voor gemotoriseerd verkeer op een punt waar momenteel de doorstroming voor het autoverkeer reeds moeizaam verloopt, tenzij je de tram geen voorrang zou geven. Dit laatste gaat natuurlijk in tegen de ambitie van Gentspoort om een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer te voorzien. Op vlak van mobiliteit is een ondergrondse weg voor het doorgaand verkeer de gewenste oplossing om alle verkeersstromen op het kruispunt Heuvelpoort vlot en veilig te laten verlopen. In 2015 werden alle alternatieven (zowel tram met als zonder ondergrondse weg) verder ten opzichte van elkaar afgewogen in een project-MER (milieueffecten rapportage). Het project-MER onderzocht de impact van alle alternatieven op verschillende milieudisciplines, zoals verkeersveiligheid, ecologie, lucht etc. .
Uit dit project-MER bleek dat de twee alternatieven met een ondergrondse verbinding voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer op de R40 het best scoorden. Zo leveren deze varianten een grote winst op vlak van doorstroming op, is er geen inname van het Citadelpark, verbetert de oversteekbaarheid en verkeersleefbaarheid van het langzaam verkeer, én is er een positieve impact op lucht ter hoogte van het kruispunt door de globale betere doorstroming.
Op basis van de conclusies van het project-MER werd in 2019 gekozen voor een ondergrondse verbinding voor het doorgaand verkeer op de R40 (in beide richtingen) onder het kruispunt Heuvelpoort door. Bij de start van het project Gentspoort in 2022 werd deze conclusie dan ook meegenomen als uitgangspunt voor het verdere studiewerk en ontwerp.
Heuvelpoort in de toekomst: dubbele onderdoorgang
In de toekomst gaat het doorgaand gemotoriseerd verkeer (R40) aan de Heuvelpoort dus ondergronds. Daardoor ontstaat bovengronds de nodige ruimte voor een kwalitatieve en veilige inrichting voor alle gebruikers. Ook het kruispunt zal een stuk vlotter en veiliger zijn voor voetgangers, fietsers, OV én gemotoriseerd verkeer.
Er zijn verschillende infrastructuren mogelijk om het verkeer ondergronds te brengen. Het project maakt de keuze voor een dubbele onderdoorgang. Dat is een tunnel of ‘verdiepte ligging van de rijweg’ waarbij lokaal (ter hoogte van het kruispunt Heuvelpoort en het kruispunt Kunstlaan) een dak voorzien wordt. Het tussenliggend deel blijft dus open. Dit geheel is een minder complex alternatief dan een volledig gesloten tunnel waarbij onder andere complexe technische installaties dienen voorzien te worden voor evacuatie van rookgassen bij brand. Dit maakt de dubbele onderdoorgang een veiliger alternatief dan een volledig overdekte tunnel. Verder heeft een onderdoorgang volgens de veiligheidsnormen minder brede toegangshellingen dan een tunnel. De bovengrondse ruimtelijke impact van de toegangshellingen is op deze manier beperkt. De veiligheid en inpassing in de omgeving zijn twee argumenten die we vanuit het project erg belangrijk vinden voor de Gentenaar en Gentgebruiker.
Toekomstvast ontwerp
De groene stadsboulevard is een onderwerp dat steeds vaker in de beleidsprogramma’s opduikt. Het project Gentspoort staat los van deze beleidskeuze en voert in eerste plaats de vertramming van busbundel 7 en verlenging tramlijn 4 uit.We werken nauw samen met Stad Gent en onze andere partners. Zo stemmen we op regelmatige basis met hen af over lopende projecten en processen. Door rekening te houden met omgevingsfactoren, zorgen we voor een toekomstvast ontwerp.
Vervolgstappen
We ontvingen tijdens de participatiemomenten heel wat input vanuit de bevolking voor het kruispunt Heuvelpoort, Charles de Kerchovelaan en Citadellaan. Deze input is zeer waardevol voor het project. Enkele voorbeelden zijn:
- Vraag naar parkeren en laad- en loszones
- Vraag voor minder verharding en meer bomen
- Suggestie om in hoogte te denken voor de actieve weggebruikers, zoals fietsbruggen, voetgangersbruggen, …
- Aandacht voor file ondergronds en bovengronds
- …
We gaan met deze input aan de slag om het ontwerp van de zone Heuvelpoort steeds concreter te maken. De komende maanden passen we het conceptontwerp aan waar nodig en werken we de plannen verder uit tot een voorontwerp op basis van alle verzamelde input. Het volledige voorontwerp bundelen we in de zogenaamde projectnota. We verwachten deze af te ronden tegen eind 2025.
We blijven de Gentenaars en Gentgebruikers betrekken bij Gentspoort, ook tijdens de ontwerpfase. De komende maanden gaan we samen aan de slag om pleinen, parken en andere betekenisvolle plekken vorm te geven.
We werken dus elke dag verder aan het ontwerp, en doen dit zoveel mogelijk in samenspraak met de omgeving. Het kan zijn dat jij jouw bezorgdheden nog niet hebt teruggevonden in deze tekst. Wil je nog iets bijdragen? Contacteer ons dan via onze contactpagina.