Technische onderzoeken
Terwijl het project Gentspoort verder vorm krijgt, voeren we diverse technische onderzoeken uit om het projectgebied goed in kaart te brengen. Die technische onderzoeken zullen de komende jaren steeds vaker zichtbaar zijn op het terrein. Op deze pagina vind je een overzicht van de verschillende technische onderzoeken die we uitvoeren.
Het terrein in kaart
Om onze ontwerpen te kunnen maken, brachten we het huidige terrein driedimensionaal in kaart. Daarvoor voerden we al bovengrondse topografische metingen uit. Waar nodig worden bijkomende terreinopmetingen uitgevoerd zodat onze gegevens actueel blijven.
Ondergrond
Bodemonderzoeken vertellen meer over de kenmerken van de ondergrond. We voeren sonderingen en boringen uit om de samenstelling van de ondergrond te kennen. Met aanvullend labo-onderzoek krijgen we extra informatie over onder andere de draagkracht van de ondergrond, de doorlatendheid en de kwaliteit.
Rioleringsonderzoeken geven inzicht in de staat van de riolering. Onder andere afkoppelingstudies geven ons én de eigenaars informatie over de aansluiting van private percelen op de nieuwe riolering.
Archeologische onderzoeken voeren we eerst uit op basis van historische kaarten, archieven en informatie uit eerdere werkzaamheden. Wanneer er een hoge kans is op aanwezigheid van historisch interessante restanten, gaan we over tot bijkomend onderzoek op het terrein met bijvoorbeeld radarscans, sleuven of boringen. Op basis van de resultaten kijken we na welke bijkomende onderzoeken of eventuele archeologische opgravingen nodig zijn. Deze onderzoeken worden uitgevoerd in overleg met de stadsarcheoloog.
Een historisch bommenonderzoek detecteert munitie of niet gesprongen explosieven. Op basis van historische kaarten en expertise werden risicozones bepaald en wordt waar nodig verder vooronderzoek uitgevoerd. Als we in deze risicozones andere technische onderzoeken uitvoeren, gebeuren deze in samenspraak met gecertificeerde explosievenexperten.
Onderzoek naar nutsleidingen achterhaalt waar nutsleidingen liggen in de ondergrond. Deze onderzoeken gebeuren via proefsleuven. In een latere fase van het project zullen nutsmaatschappijen de nodige voorbereidende werken uitvoeren zoals onder andere de heraanleg van rioleringen, het verplaatsen van afval- en drinkwaterleidingen en het verplaatsen van elektriciteitsleidingen.
Constructies
Bestaande tunnels, bruggen en wegen in het projectgebied brengen we gedetailleerd in kaart. Met visuele inspecties en boringen onderzoeken we in welke staat deze constructies zich bevinden. Ook van de bestaande verhardingen (zoals straten, goten, voetpaden, …) worden boringen genomen. Al deze gegevens nemen we mee in het verdere ontwerp.
In een latere fase van het project maken we een sloopopvolgingsplan op. Dat bevat een overzicht van de verschillende materialen en hoeveelheden van alle constructies die eventueel gesloopt moeten worden. Het bevat bovendien ook alle op te breken verhardingen. Dit sloopopvolgingsplan heeft als doel inzicht te geven hoe we die materialen in de toekomst het best kunnen hergebruiken of verwerken.
Mobiliteit
Aan de hand van verkeerstellingen verzamelen we gegevens over het huidige verkeer in het projectgebied. In een bepaalde regio tellen we bijvoorbeeld hoeveel auto’s of fietsers er passeren, hoeveel parkeerplaatsen er zijn ingenomen of hoeveel mensen het openbaar vervoer gebruiken.
Ecologie en milieu
Grond-en waterstalen worden in het labo onderzocht op de aanwezigheid van vervuilende stoffen. Daarnaast worden ook eventuele (historische) bodem-verontreinigende activiteiten opgespoord. Op die manier worden eventuele verontreinigingen in kaart gebracht.
Het bomenonderzoek vertelt ons meer over de gezondheid van de bomen en de ligging van hun wortels. Dit onderzoek gebeurt aan de hand van visuele inspecties, radarscans en proefsleuven.
Infiltratieproeven geven informatie over de waterdoorlaatbaarheid van de bodem. Aan de hand van de resultaten kunnen de geschikte infiltratiemethodes in het ontwerp worden opgenomen. Zo laten we regenwater zoveel mogelijk ter plaatse en zorgen we voor een klimaatbestendig en milieuvriendelijk ontwerp.