Zone 1: Kortrijksesteenweg
Wat verandert er?
De eerste zone van Gentspoort begint aan de ingang tot het Parkbos in Sint-Denijs-Westrem, waar de eindhalte van de tramlijn komt. De tram rijdt op nieuwe tramsporen richting Gent en sluit ter hoogte van Maaltebrugge aan op de bestaande tramsporen. De tram zal dus een belangrijke plaats innemen op de steenweg. De Kortrijksesteenweg blijft in de toekomst een belangrijke verkeersader voor het verkeer van en naar Gent, de R4 en de E40.
Dit beeld geeft een benadering van de bestaande toestand rond het projectgebied weer met een abstracte invulling van toekomstige projecten zoals gekend bij opmaak van dit beeld (maart 2023). Dit beeld heeft niet de intentie om de juridische toestand weer te geven.
Vertrammen
- We trekken de tramlijn door tot aan het Parkbos. De trams rijden op een vrije bedding, zodat ze altijd vlot kunnen doorrijden en niet gehinderd worden door het andere verkeer.
- We plaatsen tramhaltes in de buurt van de belangrijkste reizigerslocaties. Zo kunnen zoveel mogelijk reizigers gebruik maken van de tramlijnen. Ook het Parkbos wordt veel beter bereikbaar.
- Aan de Carrefour komt een overstappunt voor het openbaar vervoer. Hier stap je vlot over van de tram op de bus en omgekeerd.
Vernieuwen
- Wandelen en fietsen langs de Kortrijksesteenweg wordt veiliger en aangenamer. We leggen veilige fietspaden aan en zorgen ervoor dat alle haltes makkelijk te voet en met de fiets bereikbaar zijn.
- Het wordt veiliger om de Kortrijksesteenweg veilig over te steken. Aan alle haltes en kruispunten komen veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.
- De kruispunten worden heringericht. Er worden voldoende afslagstroken voorzien en een slimme lichtenregeling. Zo worden de kruispunten veiliger en conflictvrij. Tussen de kruispunten wordt één rijstrook in elke richting voorzien. We verlagen de maximumsnelheid.
Verbinden
- Maalte wordt een kwalitatieve ontmoetingsplek, vlak bij het ziekenhuis, de school en het Maaltecenter.
- We planten bomen langs de Kortrijksesteenweg en aan de tramhaltes.
Profiel
Langs de Kortrijksesteenweg voorzien we ruimte voor groen en water.
Profiel met infiltratiebermen tussen trambedding en rijweg
Tussen de eindhalte aan Parkbos en de Putkapelstraat komen er groenbermen met infiltratiezones. Dit zijn groenbermen tussen de centrale trambedding en de rijweg. In deze groenbermen wordt een bomenrij voorzien.
Profiel met grachten aan de buitenzijde
Tussen de Putkapelstraat en de Derbystraat voorzien we grachten aan de buitenzijde. De nieuwe grachten liggen op dezelfde locatie als de bestaande, maar worden breder. Zo bufferen en infiltreren we voldoende regenwater. Aan de binnenste rand van de grachten plaatsen we bomen. Hierbij houden we rekening met bestaande bomen, zodat elke nieuwe boom voldoende ruimte en licht heeft om te groeien.
Ontdek wat er verandert in elke projectzone

Zone 1: Kortrijksesteenweg
Blijf op de hoogte!
Niets missen van de werken in deze zone? Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws in je mailbox.




