plek
spoor
tunnel

Zone 1: Kortrijksesteenweg

Wat verandert er?

De eerste zone van Gentspoort begint aan de ingang tot het Parkbos in Sint-Denijs-Westrem, waar de eindhalte van de tramlijn komt. De tram rijdt op nieuwe tramsporen richting Gent en sluit ter hoogte van Maaltebrugge aan op de bestaande tramsporen. De tram zal dus een belangrijke plaats innemen op de steenweg. De Kortrijksesteenweg blijft in de toekomst een belangrijke verkeersader voor het verkeer van en naar Gent, de R4 en de E40.

Dit beeld geeft een benadering van de bestaande toestand rond het projectgebied weer met een abstracte invulling van toekomstige projecten zoals gekend bij opmaak van dit beeld (maart 2023). Dit beeld heeft niet de intentie om de juridische toestand weer te geven.

spoor

Vertrammen

  • We trekken de tramlijn door tot aan het Parkbos. De trams rijden op een vrije bedding, zodat ze altijd vlot kunnen doorrijden en niet gehinderd worden door het andere verkeer.
  • We plaatsen tramhaltes in de buurt van de belangrijkste reizigerslocaties. Zo kunnen zoveel mogelijk reizigers gebruik maken van de tramlijnen. Ook het Parkbos wordt veel beter bereikbaar.
  • Aan de Carrefour komt een overstappunt voor het openbaar vervoer. Hier stap je vlot over van de tram op de bus en omgekeerd.
plek

Vernieuwen

  • Wandelen en fietsen langs de Kortrijksesteenweg wordt veiliger en aangenamer. We leggen veilige fietspaden aan en zorgen ervoor dat alle haltes makkelijk te voet en met de fiets bereikbaar zijn.
  • Het wordt veiliger om de Kortrijksesteenweg veilig over te steken. Aan alle haltes en kruispunten komen veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.
  • In de toekomst rijdt gemotoriseerd verkeer op de Kortrijksesteenweg over één rijstrook in elke rijrichting met afslagstroken ter hoogte van kruispunten. We verlagen de maximumsnelheid tot 50 km/u.
tunnel

Verbinden

  • Maalte wordt een kwalitatieve ontmoetingsplek, vlak bij het ziekenhuis, de school en het Maaltecenter.
  • We planten bomen langs de Kortrijksesteenweg en aan de tramhaltes. 

Varianten

We onderzoeken nog twee varianten van het wegprofiel. Waarschijnlijk wordt het een mix: op sommige stukken is variant 1 ideaal, op andere variant 2.

Variant 1: bomen en grachten aan de buitenkant
  • De grachten liggen aan de buitenkant, op de grens met de private percelen. Bij hevige regenval kunnen ze het regenwater van de weg en private percelen opvangen, bufferen en vertraagd afvoeren.
  • De grachten en bomenrijen worden onderbroken ter hoogte van zijstraten en opritten.
  • De weg, voetpaden en fietspaden maken een slingerende beweging aan haltes of kruispunten.
  • De bomen kunnen het uitrijzicht belemmeren.
Variant 2: bomen en infiltratiezones langs de tramsporen
  • Tussen de tramsporen en de rijweg liggen groene infiltratiezones voor regenwater. Ze kunnen regenwater van de bedding van de tram en de rijweg opvangen.

  • De infiltratiezones en bomenrijen worden onderbroken ter hoogte van haltes en kruispunten.

  • De rijweg, voetpaden en fietspaden maken minder slingerende bewegingen. Ook hebben bewoners een betere zichtbaarheid bij het op-en afrijden van hun perceel.

Materialen Gentspoortbeurs

Op 15 en 16 maart 2024 organiseerden we de Gentspoortbeurs. Wil je nog eens digitaal door de beurs lopen? Dan kan je alle materialen hier terugvinden.

Infoposters

De infoposters vertellen je per locatie in de zone wat we van plan zijn.  

 
Conceptontwerpen met alternatieven
Ook de verschillende mogelijke conceptontwerpen zetten we voor je op een rijtje. Die ontwerpen zijn nog niet definitief. Ze moeten nog verder worden uitgewerkt en vaak bestaan ze nog uit verschillende alternatieven.  


Heb je problemen met het inzoomen of laden van de conceptontwerpen? Dan helpt het om ze te downloaden.

Blijf op de hoogte!

Niets missen van de werken in deze zone? Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws in je mailbox.

Gentspoort-icoon-microfoon