plek
spoor
tunnel

Gentspoort schiet uit de startblokken

Twee nieuwe tramlijnen, tunnels onder Dampoort en Heuvelpoort en een nieuwe inrichting voor tal van straten en pleinen. Met Gentspoort krijgt een groot deel van Gent de komende jaren een stevige make-over. Aan het Stapelplein zetten alle partners vandaag hun handtekening onder het ambitiecharter, het publieke startschot van het project.

Gedeelde ambities
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, burgemeester Mathias De Clercq en De Werkvennootschap, de administratie die het project zal sturen, presenteerden vandaag het ambitiecharter van Gentspoort aan de buitenwereld. In het ambitiecharter staan alle ambities van het project. De tekst wordt een houvast doorheen het hele project: als er knopen doorgehakt moeten worden, grijpt het ontwerpteam terug naar de tekst uit het charter. Na de presentatie zetten alle partners hun handtekening.

Vertrammen, vernieuwen, verbinden
In het charter staan de grote lijnen van het project. Alles draait om de drie woorden uit de baseline van Gentspoort: vertrammen, vernieuwen, verbinden. Het project maakt werk van slim en efficiënt openbaar vervoer door de aanleg van tien kilometer nieuwe tramlijnen. De nieuwe tramlijn 7 verbindt Sint-Denijs-Westrem met de stations Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort. De huidige tramlijn 4 wordt doorgetrokken tot aan Gent-Dampoort. Daarnaast krijgen allerlei straten en pleinen een opknapbeurt, waaronder het Museumplein, Sint-Annaplein en Stapelplein. Ten slotte komen er twee tunnels op de stadsring, eentje onder Dampoort en een onder Heuvelpoort. Doorgaand verkeer rijdt in de toekomst door deze tunnels. Daardoor komt er bovengronds meer ruimte voor voetgangers, fietsers en lokaal verkeer. Ook trams en bussen blijven bovengronds. Zo raken twee complexe verkeersknopen eindelijk opgelost.

Ontwerpen en bestuderen
Aan de presentatie van het ambitiecharter ging een lange analyse vooraf. De afgelopen maanden analyseerde het studieteam het projectgebied en alle plannen uit het verleden. Er vonden ook verschillende werksessies en gesprekken plaats met alle partners. Nu start de volgende stap: de opmaak van het ontwerp en alle studies. Daarin spelen ook de Gentenaren een rol. Vanaf juni vinden er denktanks en werkateliers plaats, waar handelaars, ondernemers en gewone burgers samen met het projectteam nadenken over het ontwerp van een bepaalde wijk of zone. Tegen eind 2025 moet er een gedetailleerd ontwerp op tafel liggen. Als alles volgens plan verloopt, kunnen nog eens twee jaar later de werken van start gaan na het aanstellen van de aannemer.

Relevante nieuwsberichten

Het projectteam van Gentspoort nodigde op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart de Gentenaars en Gentgebruikers uit in de Upgrade Academy voor een infobeurs en werkateliers. De bezoekers konden tijdens die twee dagen de eerste conceptontwerpen van het project inkijken en in dialoog gaan met het projectteam. Op vrijdag kwamen 75 professionele stakeholders samen.
Gentspoort wordt een publiek-private samenwerking (PPS). Dat heeft de Vlaamse Regering vandaag bekrachtigd. Door de erkenning kunnen we verder richting de volgende procedurestap. We zullen de markt bevragen en duiden in samenwerking met de Vlaamse overheid een aannemer aan die het project zal uitvoeren.